Voor het seizoen begint wordt de DSRA licentiecursus gehouden. Deze cursus bestaat uit één theorie dag en twee praktijkdagen. Indien je met goed gevolg deze cursus hebt afgelegd kun je je wegracelicentie aanvragen bij de KNMV.
Theorie dag
De licentiecursus begint met een theoriedag. We gaan kort in op de reglementen en je leert de betekenis van de vlaggen. We staan stil bij wat je op het circuit juist wel of niet moet doen. Verder komen praktische zaken aan bod als de keuring van de motorfiets en kleding en de eisen die gesteld worden aan de kleding (pak, laarzen, helm etc.)
Aan het eind van de dag lopen we om het zijspan heen. We laten zien hoe de rijders en passagiers in het zijspan zitten. Daarnaast staan we stil bij de technische zaken zoals de werking van het remsysteem.
1e praktijk dag
De eerste praktijkdag wordt gehouden op de Junior Track bij het TT Circuit in Nederland.
Passagier
De passagier leert hier de basistechniek die je nodig hebt om te kunnen passagieren. Het eerste deel van de dag worden ovalen rondes, achtjes en andere oefeningen gereden. We beginnen eerst met alleen rondjes rechtsom, dan alleen linksom. Daarna worden in verschillende oefeningen deze technieken gecombineerd. Het tweede deel van de dag gaan we het circuit op. Op een rustig tempo kan je nu in de praktijk brengen wat je in de ochtend geleerd hebt en proberen we de techniek wat te verfijnen. Tijdens het laatste dagdeel heb je de techniek wat meer onder de knie en wordt er meer snelheid in de oefeningen gebracht. Na deze dag ben je klaar om het ‘echte’ grote circuit op te gaan tijdens de laatste praktijk/ examendag.
Rijder
Voor een rijder is de eerste praktijkdag vooral om te wennen aan het zijspan. Je kan oefenen met schakelen en kijken hoe het zijspan stuurt. Als je het circuit op gaat heb je al meer een idee wat het zijspan precies doet en kan je ook oefenen met remmen. Je zal er pas echt achter komen wat het rijden precies is wanneer je op het ‘echte’ grote circuit gaat rijden.
2e praktijk dag/ examen
Op het TT Circuit wordt de laatste praktijk/ examen dag gehouden. De cursisten gaan hier voor het eerst het ‘echte’ grote circuit op. In vergelijking met het circuit van de eerste praktijkdag liggen de bochten hier verder uit elkaar, het tempo ligt nu ook een stuk hoger. De cursisten krijgen nu de kans om te laten zien wat ze in huis hebben. De basistechniek die ze op het kleine circuit hebben geleerd kunnen ze hier nu toepassen. De rijders kunnen deze dagen laten zien of ze de juiste racelijnen kunnen rijden en of ze een bepaald tempo kunnen rijden.
Indien je met goed gevolg deze cursus hebt afgelegd kun je je wegracelicentie aanvragen bij de KNMV. Met deze licentie kan je deelnemen aan internationale wedstrijden, onder andere in de Northern Sidecar Cup, NK, IDM, BSB en Trophy kampioenschap.
Copyright © Alle rechten voorbehouden