Ze konden bepaald geen potten breken, maar het WK-debuut van team Drugsadvies Sidecarshop Racing met coureur Kees Endeveld (Grolloo) en bakkenist Jeroen Remmé (Zwolle) stemde het tweetal toch tevreden.

Gamma Racing Day Endeveld Remme 01 Foto Henk Teerink

Foto Henk Teerink

Toch Kees Endeveld heeft na het debuut, afgelopen weekend tijdens de GAMMA Racing Day op het TT Circuit Assen, wel de conclusie getrokken dat er nog veel bijgeleerd moet worden om volwaardig in het veld van vijftien zijspancombinaties mee te draaien. De overstap van de 1000cc machine naar de 600cc motor voor het WK is bepaald geen sinecure volgens Endeveld.  In de training ging het redelijk voor het duo, dat zaterdag in die oefensessie te maken kreeg met enig olieverlies.

In de race echter, liep de 600cc Kawasaki volgens de stuurman zonder problemen. “Ik heb gemerkt dat ik enorm moet omscholen van de 1000cc naar de 600cc. Met deze lichtere motor kun je veel harder naar een bocht toe rijden en de bocht ook sneller door. Dat is echt een punt waar ik de grens moet leren opzoeken. Daar zal enige tijd overheen gaan denk ik”, aldus Kees Endeveld. “Dat vergt durf en lef, iets dat je moet opbouwen.”
De zijspancoureur hoopt die extra bagage te krijgen door aansluiting te vinden bij andere, in het WK meer ervaren coureurs. “Daarvoor moet ik qua snelheid bij hen kunnen aansluiten, maar dat lukt nu nog niet.”

Gamma Racing Day Endeveld Remme 02 Foto Henk Teerink

Foto Henk Teerink

Endeveld en Remmé beëindigden hun eerste WK-race op de dertiende plek. “Maar eigenlijk hadden we nog niet moeten starten in het WK-veld. De overstap is door de vele tegenslagen met de 1000cc-machine veel eerder gekomen dan we hadden voorzien. Gelukkig hebben veel mensen het mogelijk gemaakt dat we de overstap konden maken, maar er is nu geen weg terug. Dat is in ieder geval duidelijk.”

In de komende wedstrijden hopen Kees Endeveld en Jeroen Remmé zodanig ervaring op te doen, dat de kloof met de andere rijders een stuk minder groot is aan het eind van dit lopende seizoen.